Coraz bliżej święta... pierniczki




Tak, tak...święta już za niedługo! No dobra, za miesiąc z ,,kawałkiem'' ale już nie mogę się doczekać śniegu i wszystkich potraw wigilijnych.Pierniczki i sernik to słodkości, które obowiązkowo muszą znaleźć się na świątecznym stole.Może od kiedy jesteś na diecie nie jadłeś prawdziwego piernika? Oczywiście ja próbowałam tych kupnych, bez glutenu są smaczne, ale skład jest fatalny.Dlatego zachęcam was do zrobienia samemu.Trochę z nimi pracy, ale warto!

30 sztuk
Składniki:
-2,5 szkl.mąki bezglutenowej*
-1 średnie jajko
-1/2 szkl.miodu
-1/3 szkl.cukru pudru
-1 łyżka masła
-1 łyżka przyprawa do piernika(uważaj żeby nie zawierała mąki pszennej!)
-1 łyżeczka proszku do pieczenia**
-ok.4 łyżki wody
-1,5 łyżki kakao
-powidła, najlepiej domowe

Jeśli lubicie to przygotujcie polewę.
Składniki:
-pół tabliczki czekolady gorzkiej
-pół tabliczki czekolady mlecznej
-50 ml.niesłodzonego,zagęszczonego mleka

Przygotowanie:
Miód z masłem podgrzej i ostudź.(masa może być lekko ciepła) Mąkę wysyp na blat, zrób zagłębienie i wbij jajko.Dodaj cukier,przyprawę,proszek do pieczenia,kakao oraz rozpuszczone
składniki.Zagnieć z 4 łyżkami wody.Ciasto podziel na 2 w miarę równe połowy i każdą wałkuj między arkuszami papieru pergaminowego (nie będzie lepić się do wałka, łatwo się zdejmuje i jest równe).Możesz podsypać mąką.Na jeden płat rozwałkowanego ciasta małą łyżeczką nałóż powidła. Ułóż je w takich odstępach, aby dało się wycinać kształty.Ciasto dociśnij, aby dobrze się zlepiło. Wytnij foremką ulubione kształty.Ja wybrałam serduszka.Ułóż pierniczki na blaszce do pieczenia, ja zazwyczaj przenoszę fragmenty papieru z wyciętymi pierniczkami(tak, żeby ich dodatkowo nie zniekształcić). Można jednak pomóc sobie łopatką do tortów, dobrze się spisuje. Piecz w nagrzanym do 180°C piekarniku przez ok.17min. Wszystko zależy od grubości ciasta i kształtu.Po upieczeniu lekko wystudzone pierniczki posmaruj polewą(przepis jest poniżej).Tak przygotowane pierniczki przechowuj w słoiku/puszce.Aby zmiękły włóż kawałki jabłka i wymieniaj je codziennie aby nie spleśniały.Pierniczki mogą leżeć nawet miesiąc, smacznego!

Przygotowanie polewy:
Czekoladę rozpuść w kąpieli wodnej.Pod koniec dodaj zagęszczone mleko.
*użyłam mąki Mix It Schar
**bezglutenowego

17 komentarzy:

  1. mniaaam...
    prezentuję się smakowice !
    Postaram się zrobić w najbliższym czasie i zdam relacje ;)
    Buzka i Powodzenia.

    OdpowiedzUsuń
  2. Będę musiała zrobić :D Dzięki za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  3. mam mąkę, więc zabieram się do dzieła :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Można te pierniki zrobic w takiej formie,że nie dawać powideł tylko wyciąć z ciasta kształty i upiec w piekarniku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, możesz tak zrobić.Tylko skróć czas pieczenia.

      Usuń
  5. Nie wiem co zrobiłam źle,ale nie wyszło mi ciasto kruszylo się strasznie, nie szło wałkować.Nie zmarnowalam ciasta bo wylozylam na blachę na gore dałam jabłka i przykrylam kruszonką i zapieklam w piekarniku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj..ile ja za sobą mam nieudanych ciasteczek...a to się kruszyły albo rozpłynęły na blaszce.Spokojnie! Następnym razem proszę dać więcej wody aby ciasto było lepkie, żeby je dobrze rozwałkować :) Grunt, że ciasto się nie zmarnowało, powodzenia :)

      Usuń
  6. Mnie również ciasto wyszło bardzo kruszące się. Dodałam dużo więcej wody, a i tak się kruszyło.
    Czy w oryginalnym wykonaniu to ciasto jest plastyczne? Mało tam składników mokrych w stosunku do ilości mąki.

    OdpowiedzUsuń
  7. No i moje pierniczki nie są niestety tak puszyste i miękkie jak te z górnego zdjęcia :(. Smakują raczej jak bardzo kruche ciasteczka ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierniki po upieczeniu ZAWSZE, ale to zawsze są twarde.Tak jak jest napisane w przepisie, trzeba umieścić je w pojemniku z jabłkami aby zmiękły.Pozdrawiam!

      Usuń
  8. Weroniko czy te pierniki wyjdą również bez jajka? Proszę o odpowiedź.
    Pozdrawiam,
    Dorota

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powinny wyjść, ale jajko proszę zamienić na flax eggs :)

      Usuń
  9. Pierniczki przepyszne polecam wszystkim :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Dzięki za przepis :) upiekłam dziś dla siebie i synka bo oboje jestesmy na diecie. Rzeczywiście trudno wyczuc ten moment kiedy ciasto jest plastyczne ale dolewałam po trochu wody i się udało. Fajnie opisałas sposob przygotowania bo rzeczywiście bez użycia papieru przy wałkowaniu się nie da. I podbierac tez je czym trzeba żeby się nie rozpadały. Ale wyszły super. Opłaca się robić.

    OdpowiedzUsuń

Drogi czytelniku będzie mi miło jeśli dodasz swój komentarz.Może masz jakieś zapytanie albo spostrzeżenia? Chętnie się dowiem i odpiszę!
Spam i inne tego typu komentarze będę usuwać.Dzięki za uwagę,
Weronika (autorka bloga)